Skip Navigation LinksArtikel

DVDP-Nieuws
10 april 2019
Placemaking: van leefbaar naar liefdevol
Lokaal draagvlak voor een project verhoogt de kans op gemeentelijke medewerking en realisatie. En bovendien wordt het project er meestal beter van. Het is dan ook van groot belang om zo vroeg mogelijk coalities te vormen door "bottom-up & top-down" te verbinden. Bij steeds meer herontwikkelings- en transformatielocaties wordt hiermee ervaring opgedaan.
Bureau Placemaking Plus werkt met ontwikkelaars als AM, Kondor Wessels, Wonam en ook voor retailers als Albert Heijn. Door de verbinding  te maken met de B.O.B. (bewoners, ondernemers, belanghebbenden) ontstaan bijzondere samenwerkingen, oftewel "Strange Bedfellows".

En mooi voorbeeld is Centrum Schalkwijk. Gedurende het proces van Placemaking (nu 3,5 jaar), in opdracht van de ondernemers en eigenaren, heeft het centrum zich ontwikkeld van een traditioneel overdekt winkelcentrum naar een veelkleurig centrum voor iedereen! Zo is DAK Schalkwijk een terugkerend zomerevent waar basketbal, muziekoptredens en bootcamps plaatsvinden op het dak van de parkeergarage. Naast retail is er inmiddels een muziekschool in het centrum, op zondagsochtend is er een kerkdienst, gevolgd door een basketbaltoernooi en er is een bioscoop in aanbouw.


https://intern.neprom.nl/Afbeeldingen/dvdp/placemaking.jpg, https://intern.neprom.nl/Afbeeldingen/dvdp/placemaking.jpg