Skip Navigation LinksArtikel

DVDP-Nieuws
27 mei 2019
DVDP-verslag: Het verhaal van Breda

Omdat Breda goed is in van alles maar niet positief of negatief opvalt, had de stad een verhaal nodig om grote gebiedsontwikkelingen vorm te geven. De Bredanaars gingen op zoek naar hun identiteit en vonden die in drie pijlers: Grenzeloos, Groen en Gastvrij. Deze drie pijlers moeten centraal komen staan in het gemeentelijk beleid. Dat geldt dus ook voor de grote gebiedsontwikkelingen die op de rol staan. Zo wil de stad de komende vier jaar 6000 woningen bouwen.

"Breda heeft het probleem dat we geen problemen hebben. We scoren op alle vlakken prima, nergens echt goed, maar ook nergens een onvoldoende." Daarom is het volgens Paul de Beer, wethouder stedelijke ontwikkeling van de gemeente Breda, nodig om het verhaal van de stad te vertellen. Dat wordt bevestigd door Nadine Gooijers, strategisch adviseur van de gemeente. "We moeten ons als stad onderscheiden. Dat is best lastig, want we zijn goed in van alles. Daarom zijn we het de burgers zelf gaan vragen. We vroegen ze: 'Wat is Breda voor jou en wat wil je in de toekomst?' Een belangrijke gemene deler die we zagen was dat Bredanaars het groen in en om de stad erg waarderen en daar graag nog wel een tandje bij zouden willen."

Snelkookpan
Volgens Gooijers is het belangrijk dat Breda zelf een keuze maakt hoe het zich als stad wil presenteren. "Als je niet kiest, wordt je gekozen. Daarom zijn we in een snelkookpan gedoken met het college van B&W en de mensen in de stad. Naast groen, werden kwaliteit van leven en plezier en gezelligheid als belangrijke kenmerken genoemd." Deze kenmerken werden samengevat in drie pijlers voor de toekomst: Grenzeloos, Groen en Gastvrij. Op die drie pijlers stelt Breda 'freaky ambitions', aldus Gooijers. "We leggen de lat hoog om de samenleving in beweging te brengen. Bij grenzeloos hoort de ambitie om voor 2030 binnen 45 minuten naar Londen, Parijs, Berlijn en Kopenhagen te kunnen reizen. Kwaliteit van leven, verduurzaming en een fijne leefomgeving staan voor Groen. Daarbij hoort de ambitie dat we niet groen in de stad willen, maar een stad middenin het groen."

Geen sausje
Cees Faes van The Communication Company (TCC) werd aangetrokken om de boodschap van de gemeente te vertalen. Hij maakte voor de stad Breda een nieuw logo en zette het verhaal van Breda op de kaart. "City marketing wordt hier city making. We hebben het merk in de markt gezet, daar gaan we nu gebieden voor ontwikkelen." Daarmee bedoelt Faes dat de drie pijlers van Breda niet alleen marketing zijn, maar terugkomen in het beleid van de gemeente. Onder de bezoekers van de sessie heerst enige scepsis. Want hoe voorkom je nu dat die drie pijlers een sausje worden dat over alle projecten gegoten wordt? De Beer heeft daar een passend antwoord op. "Bij de lopende projecten zal het misschien inderdaad een sausje zijn, omdat die nog niet langs de drie pijlers ontwikkeld zijn. Maar er staan heel veel nieuwe projecten op stapel. We willen 6000 woningen bouwen in vier jaar."

Kompas
Een van de projectontwikkelaars in de zaal vraagt zich af hoe hij zijn projecten vorm moet geven om ze in de toekomst goedgekeurd te krijgen. Maar zo moet je volgens De Beer niet naar de drie pijlers kijken. "Het is funest als we te veel invullen. We zeggen tegen de partijen die iets willen maken in Breda: 'dit is het kompas'. Wij schrijven niet voor, maar verwachten creativiteit van de ontwikkelaars. Het zijn geen normen, maar pijlers die inspireren." En als ontwikkelaars met creatieve concepten komen die passen bij het verhaal van Breda, doet de gemeente haar best om flexibeler met regels om te gaan, stelt De Beer. "Als jij als ontwikkelaar een goed idee hebt, wil de gemeente je tegemoet komen. Bijvoorbeeld door het aantal te bouwen sociale huurwoningen in een bepaald gebied naar beneden bij te stellen, als dat nodig is voor de financiering van het project."

Oude plannen
Vanuit de bezoekers in de zaal zijn er zorgen of dit verhaal wel beklijft en vraagt men zich af of Breda niet moet kiezen voor één pijler, in plaats van drie. De Beer vindt van niet. "Het gaat hier niet om één totempaal. Het verhaal van Breda moet verschillende gebiedsontwikkelingen in de stad met elkaar verbinden. De samenwerking met projectontwikkelaars is afhankelijk van de situatie. We kunnen afwijken van het spoorboekje en samen de puzzel leggen. Maar je moet wel met iets nieuws komen. Als je denkt dat je je oude plannen een beetje kunt aanpassen aan ons nieuwe sausje heb je het mis."

Tekst: Joop van Vlerken

https://intern.neprom.nl/Nieuwsafbeeldingen/events/breda.png, https://intern.neprom.nl/Nieuwsafbeeldingen/events/breda.png