Nieuws
8 oktober 2015
“We staan hier niet om huizen te verkopen”
Gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM staat dit jaar voor het eerst op de vt wonen&design beurs. Sander ter Beek, directeur Marketing en Verkoop legt uit waarom.
Gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM staat dit jaar voor het eerst op de vt wonen&design beurs. “Als je bedenkt dat we veel meer woningen aan particulieren verkopen dan aan beleggers, is het eigenlijk raar om hier níet te staan,” vindt Sander ter Beek, directeur Marketing en Verkoop bij AM. Hij lacht: “Het klinkt misschien gek, maar we staan hier niet om huizen te verkopen.”

Op zijn uitnodiging vergadert het Vakoverleg verkoop- en verhuurmanagers van de NEPROM in de woonkamer van het vtwonen huis dat op de stand van AM is nagebouwd. Ingrid van Schooten, manager van de beurs, komt even binnen wippen in de vergadering om iets over de beurs te vertellen. En Sander ter Beek doet uit de doeken wat AM met de beurs beoogt.

De schwung is weer terug
“Dit is de 23ste editie van de vt wonen&design beurs,” begint Ingrid van Schooten. “Het is een bewezen concept in een nieuw jasje, daarom zijn we niet opnieuw begonnen met tellen. Vandaag is de derde beursdag en tot nu toe zijn we heel tevreden.” De schwung is - na zeven zware jaren - weer terug.

Verhuizen, verbouwen, veranderen
Bezoekers van de beurs zijn mensen die verhuizen, verbouwen of bezig zijn met het veranderen van hun woning. Veel bezoekers komen twee jaar achter elkaar naar de beurs, de eerste keer om zich te oriënteren en de tweede keer om de puntjes op de i te zetten. “Ze zijn dan grotendeels klaar, maar zoeken net nog die ene lamp om het helemaal af te maken,” weet Ingrid van Schooten. “De inspiratiefactor is enorm belangrijk.”

Branding of verkoop
Ingrid van Schooten onderscheidt twee typen exposanten. De eerste groep zijn bedrijven die een nieuw product willen introduceren of die zichzelf op de kaart willen zetten. Het draait hierbij om branding en het genereren van leads. “Deelname aan de beurs is een investering in marketing voor de periode die volgt.” De tweede groep is verkoop gericht. Vloeren, keukens, meubels, woonaccessoires enzovoorts.

Investering in marketing
AM valt onder het eerste type exposanten. “Als je bedenkt dat we veel meer woningen aan particulieren verkopen dan aan beleggers, is het eigenlijk raar om hier níet te staan.” vindt Sander ter Beek. Extra aanleidingen zijn het vtwonen huis en de interieurpakketten die AM samen met vtwonen heeft ontwikkeld en de oplevering van de eerste 60 vtwonen woningen.

“Het is nog wel een beetje zoeken naar onze rol. We staan hier niet om huizen te verkopen,” legt Sander ter Beek uit. Het gaat - net als op de Provada - om het leggen van contacten en het verzamelen van leads.

Leuke gesprekken
Op de stand kunnen bezoekers een enquête invullen over de belangrijkste sfeermakers in en om een nieuwbouwhuis. Het beeld is altijd dat jaren ’30 woningen zo sfeervol zijn. Nieuwbouw wordt niet zo ervaren. AM wil de resultaten straks benutten in de verdere ontwikkeling en styling van woningen en de uitbreiding van de interieurpakketten.

AM heeft haar klanten uitgenodigd om naar de beurs te komen. “Kopers komen langs op de stand en dat leidt tot hele leuke gesprekken,” ervaart Sander ter Beek. “Vorig jaar hebben we de kopers ook uitgenodigd voor de beurs, maar toen stonden we er zelf niet. Dan hoor je dus ook niets rechtstreeks terug.”

Bewust Nieuwbouwplein
Komt er volgend jaar een Bewust Nieuwbouwplein op de beurs met meer ontwikkelaars? Het is wel een mooie gelegenheid om nieuwbouw onder de aandacht te brengen, volgens het Vakoverleg. “Ook voor het imago van de ontwikkelaar is het goed,” denkt Sander ter Beek. “Je heb heel wat uit te leggen over het vak van ontwikkelaar. Consumenten begrijpen daar echt niets van.”

Over Bewust Nieuwbouw
Bewust Nieuwbouw informeert potentiële klanten over nieuwbouw. Dit is een initiatief van ontwikkelaars, beleggers, bouwers en woningcorporaties, verenigd in de NEPROM.

Over het Vakoverleg Verkoop- en Verhuurmanagers
In het Vakoverleg Verkoop- en Verhuurmanagers van de NEPROM zijn personen verenigd die actief zijn in het verkopen en/of verhuren van nieuwbouwhuizen. Zij zijn zowel werkzaam bij NEPROM-leden als daarbuiten.

Neem voor meer informatie contact op met
Margriet Schepman.