Nieuws
19 november 2015
Inspirerende New Gen City Tour in Rotterdam
De NEPROM New Generation ging op vrijdag 13 november op New Gen City Tour naar Rotterdam. Lees het verslag.

De NEPROM New Generation ging op vrijdag 13 november op New Gen City Tour naar Rotterdam. 18 jonge ontwikkelaars trokken tijdens een gevarieerd programma langs projecten en gebieden in één van de opwindendste steden van de wereld (volgens Lonely Planet).
 

 
Op het balkon van een Markthal-penthouse

Van start bij nieuw icoon
De dag startte met een bezoek aan De Markthal. Het nieuwe icoon kon natuurlijk niet ontbreken in de City Tour. Het markante gebouw is afgelopen jaar onderscheiden met vele prijzen, waaronder de NEPROM-prijs voor locatieontwikkeling 2015. Fahid Minhas (Provast), nauw betrokken bij de ontwikkeling, verschafte de groep een unieke blik ‘achter de schermen’ in het laatste nog niet opgeleverde (maar inmiddels wel verkochte) penthouse. In de appartementen zijn de vormen van de Markthal duidelijk zichtbaar. Fahid licht toe dat beide woonkanten zo recht mogelijk gehouden zijn om überhaupt een liftschacht toe te kunnen voegen. In de penthouses komt de kromming echter wel duidelijk naar voren. Bij entree is direct een schuine wand zichtbaar die de ruimte fors beïnvloed. De verdieping daarboven is daarentegen helemaal gelijkvloers en biedt een aantal bijzondere doorkijkjes naar de marktvloer. Naast aandacht voor het project zelf bekeken we ook de rol die de Markthal heeft gehad als aanjager van de gebiedsontwikkeling van het Laurenskwartier. We sloten uiteraard af op de marktvloer waar we vanaf het dakterras van Fresh Food Friends een fraai uitzicht hadden over de marktkramen. 

 
Koffietijd in de Martkthal

Big data in Wijnhaven
De tour ging vervolgens naar Wijnhaven, waar we op bezoek gingen bij Rebel Group. In een prachtig pand praatte Rebel de nieuwe generatie bij over de laatste ontwikkelingen op gebied van Big Data. Sprinco, een nieuw opgezet bedrijf gelieerd aan Rebel Group, speelt in op de data die wij allen elke dag genereren. Elke dag wordt de database beter. Over een aantal jaar weten computermodellen eerder waar jij naartoe gaat verhuizen dan jij zelf! Zeer interessant en nog een wereld in te winnen!
 

 
Op bezoek bij Rebel Group

Transformatie rond de Pannekoekstraat
In de middag trokken we onder leiding van Rotterdam-kenner Bas Verstijnen en Paul Splinter (NEPROM) de buitenlucht in met stops op interessante plekken en bij markante gebouwen. We startten met een Rondje Laurenskwartier, met het opkomende en levendige studentenkwartier rond de Pannekoekstraat, in de nabijheid van De Markthal. We brachten er een bezoek aan het Erasmus University College. Wat een prachtige invulling van de voormalige stadsbibliotheek. EUC Ambassador en student Tirza de Jong leidde ons er rond en vertelde op basis van haar eigen ervaring hoe het gebouw nu als moderne kennis hotspot wordt gebruikt. Een must-have voor Rotterdam en een magneet voor buitenlandse studenten. Je zou er bijna terug voor in de collegebanken kruipen. 
 
Op grote hoogte in Manhattan aan de Maas
Binnen een paar minuten stond de groep met behulp van de metro op de Wilhelminapier, het Manhattan aan de Maas met als blikvangers de Montevideotoren, Hotel New York en natuurlijk De Rotterdam. Gilijan Molsbergen, verantwoordelijk voor het management, ontving ons in deze verticale stad. Het gebouw is bij een ieder bekend, de ontvangsthal bij de meesten ook, maar een blik in alledrie de torens is niet velen gegeven. Na een presentatie kregen we toegang tot een modelwoning op hoogte met prachtig uitzicht over de Maas, het kantoor van de Gemeente in de middelste toren en een hotelkamer in de meeste oostelijke toren. Groots en imposant! 

 
Gilijan Mosbergen verhaalt over het concept van De Rotterdam
 

 
Op hoogte sfeer proeven in een appartement van De Rotterdam
 
Finish op Katendrecht
Via de Rijnhavenbrug liepen we van de Wilhelminapier naar Katendrecht, de wijk die jarenlang prijkte bovenaan de lijstjes van onveiligste plekken van de havenstad, maar die de afgelopen jaren een ware metamorfose onderging. Inmiddels is het een place to be met theaters en restaurants op het Deliplein en de Fenixloodsen, die door Heijmans worden herontwikkeld en verrijkt met zogenaamde Fenixlofts, bovenop de oude industriële loodsen. De Fenix Food Factory vormt het perfecte decor voor een afsluitend diner. De maaltijd, samengesteld door diverse lokale ondernemers die allen in de loods gevestigd zijn, gaat samen met een keuze uit 20 soorten speciaalbier, eveneens van een lokale ondernemer. Het gevoel dat bij een ieder bleef hangen was enthousiasme.

Hoe tof was het om te zien dat de LinkedIn uitnodigingen over en weer vlogen. Niet alleen de dag inspireerde, maar ook de deelnemers vonden veel raakvlakken en ideeën bij elkaar. Wat dat betreft kon het die ochtend voor de Markthal al niet meer stuk. De New Gen samenbrengen, de rest volgt vanzelf!

Tekst en beeld door Christiaan Groeneweg (VORM Ontwikkeling/NEPROM New Generation), Marwin Peeters (3W real estate/NEPROM New Generation) en Paul Splinter (NEPROM).
 
 

Ook een enthousiaste ontwikkelaar en nog geen 35 jaar? Sluit je aan bij de NEPROM New Generation.

Tags