Het kopen van een nieuwbouwhuis zorgt voor nogal wat keuzestress. Vooral de vraag wat voor keuken, wat voor kleurencombinaties en wat voor vloer de kopers van een nieuwbouwhuis het beste kunnen nemen, kost veel hoofdbrekens. Maar ook de vraag of er wel of geen uitbouw moet komen en welke badkamer ze het beste kunnen kiezen, kan lastig zijn. BAM komt daarom met Homestudios, een experience center voor toekomstige bewoners. Homestudios helpt mensen van een huis een thuis te maken.
Het idee is dat kopers van een nieuwbouwhuis al ruim voor de verhuizing kunnen beleven hoe hun huis er uit kan gaan zien. Ze kunnen in Homestudios bijvoorbeeld ontdekken wat een uitbouw van 1,20 of 2,40 meter met hun toekomstige huiskamer kan doen. Ook kunnen ze ervaren hoe een waterbesparende douchekop werkt, hoe verschillende kleurstellingen kunnen uitpakken en hoeveel geluid een bepaalde afzuigkap maakt. Een bezoek aan het experience center Homestudios in Utrecht helpt consumenten bij het maken van keuzes. Moet de toiletpot bijvoorbeeld op 58 centimeter of liever op 60 centimeter hoogte komen? Doe ter plekke de test door meerdere toiletbrillen op elkaar te plaatsen totdat de juiste hoogte is bepaald.
Creëren en inspireren
U kunt het zo gek niet bedenken of er is aan gedacht in het experience center voor toekomstige bewoners. “Het draait hier om leren, creëren en inspireren”, zegt Ard Siekerman, directeur customer excellence bij Homestudios. Een concreet voorbeeld. U heeft bijvoorbeeld een appartement op de tiende verdieping in De Zalmhaven in Rotterdam gekocht en gaat bij Homestudios in Utrecht langs om de indeling van uw nieuwbouwwoning te bepalen. Waar moet een extra muurtje worden geplaatst en waar moeten de wandcontactdozen komen?
Tot aan meubels en kunst toe
In de volgende fase, tijdens de eerste bezoeken aan Homestudios, draait het om het woonklaar maken van de woning en gaat u bepalen welke keuken u het liefst geplaatst zou willen hebben en ook is er aandacht voor zaken als sanitair, vloeren, wanden en trappen en deuren. En in de laatste fase komt u langs om te bepalen welke inrichting en stijl u aanspreken. U kunt in deze fase in Homestudios meer te weten komen over zonwering, verlichting en u kunt bepalen welke meubels er eventueel bij passen. “Tot aan de kunst aan de muren toe.”
Alles onder één dak
Homestudios is een initiatief van BAM, dat hierbij samenwerkt met een dertigtal partners – van leveranciers van keukenapparatuur, sanitair en tegels tot bedrijven die zich richten op consumentenelektronica of meubels en woonaccessoires en nog veel meer. Het experience center is bijna vijfduizend vierkante meter groot. Consumenten kunnen dus alles onder één dak vinden. “En ook online op
homestudios.nl.”
Niet alleen fysiek, ook digitaal
De klantreis begint digitaal, vertelt de directeur van Homestudios. Kopers van een door BAM te bouwen woning kunnen op het platform met hun kavel aan de slag en de indeling van de woning. Vandaar dat ze zodra ze inspiratie komen opdoen in het experience center een tablet in bruikleen krijgen. De adviezen die ze krijgen in het experience center van de verschillende specialisten en woonadviseurs en de ideeën die ze opdoen kunnen dan meteen worden opgeslagen in hun eigen dossier met de titel mijn omgeving.
Tijdsbesparing
“Het bespaart consumenten veel tijd als ze naar Homestudios komen”, benadrukt Ard Siekerman. Kopers van een nieuwbouwhuis kunnen hier op één locatie (en online) alles uitkiezen en hoeven niet naar bijvoorbeeld Eindhoven voor tegels, Rotterdam voor een badkamer en weer een andere locatie voor de keuken. “Het is hier one-stop-shop.”
Duidelijk beeld van de kosten
Het handige is ook dat er inzage in de kosten wordt gegeven als consumenten opties aanklikken in hun persoonlijke omgeving in het digitale systeem (wel of geen uitbouw en andere opties). Dit helpt ze te prioriteren in hun keuzes. “Ze kennen hun financiële ruimte en weten zo waar ze aan toe zijn. Of ze zich bepaalde extra’s kunnen veroorloven. Dit voorkomt teleurstellingen.”
Uitzicht
Het draait vooral om ervaren en beleven in Homestudios. En dat kan ook in 3D. Zo kunt hier al genieten van het uitzicht dat u krijgt als het appartement er daadwerkelijk staat. Zo ook als u de kopers zou zijn van dat appartement op de tiende verdieping van De Zalmhaven in Rotterdam. “Wij kunnen er voor zorgen dat u uw toekomstige uitzicht hier al kunt aanschouwen, terwijl het normaal gesproken nog twee of drie jaar duurt voordat u daadwerkelijk op de tiende verdieping kunt staan.”
Dit artikel is overgenomen van de website Bewust Nieuwbouw, een initiatief van de NEPROM. Op Bewust Nieuwbouw komen ontwikkelaars, bouwers, beleggers en andere betrokkenen aan het woord over nieuwe trends die interessant zijn voor huurders en kopers van een nieuwbouwwoning. Een reeks interessante gesprekken over wat de bouwsector te bieden heeft. Is er een nieuwe trend waar jij graag meer over zou willen vertellen? Laat het weten aan de redactie van Bewust Nieuwbouw:
redactie@bewustnieuwbouw.nl.