Nieuws
10 juni 2019
"Het gaat veel verder dan tekenen en rekenen"
​Robèrt Dackus, docent Leergang Projectontwikkeling en hoofd Research & Concepts 3W vertelt over het onderwerp dat hij behandelt tijdens de Leergang: conceptontwikkeling en marketing.

'Ik verzorg in de Leergang Projectontwikkeling de module over conceptontwikkeling en marketing. Een onderwerp dat in de projectontwikkelingscyclus de laatste jaren steeds belangrijker is geworden. Wie deze fase niet zorgvuldig doorloopt krijgt dat later in het proces als een boemerang weer terug. Het venijn zit hem in de start. Conceptontwikkeling helpt om vanaf een blanco vel te komen tot een krachtig ruimtelijk, programmatisch en financieel concept, dat vervolgens als kader dient voor een ontwikkelingsplan. Doordat de samenleving steeds dynamischer en complexer is geworden, allerlei invloeden hierop inwerken en steeds meer disciplines erbij betrokken zijn, moet de projectontwikkelaar als "spin in het web" hier bovenop zitten. Hij moet alle kennis die op tafel komt – over uiteenlopende thema's – bij elkaar brengen. Ik kijk daar zelf vanuit een marketingoogpunt tegen aan en breng dat ook in bij de module: wat wil de gebruiker? Vanuit behoeften kom je naar functies en dat gevoegd bij het DNA van de plek en sectorale ontwikkelingen leidt naar een eerste concept, dat vervolgens door allerlei betrokkenen kan worden gechallenged. Die reality check is cruciaal, zo leg ik aan de deelnemers uit. Het gaat dus veel verder dan simpel "tekenen en rekenen".

Ik verzorg deze module nu een aantal jaren en de toegevoegde waarde van de Leergang Projectontwikkeling begint met docenten die een ruime praktijkervaring hebben. De kennis die is opgeslagen in het NEPROM Handboek voor Projectontwikkeling verrijken zij met hun eigen inzichten. De actualiteit kan daarin ook expliciet worden benoemd en besproken, wat het voor deelnemers direct toepasbaar maakt. De integrale opzet is eveneens uniek, alle aspecten van architectuur tot en met rekenkunde, komen langs. En daarnaast is de interactie zeer belangrijk: deelnemers komen zelf ook met inzichten en brengen hun projecten in. Dat is voor iedereen leerzaam, ook voor de docenten.'