Nieuws
9 maart 2011
Kan het in de krant?
Enthousiaste discussies over bewaken integriteit in projectontwikkeling: samen met KPMG Integrity bracht de NEPROM het onderwerp integriteit eens in een andere vorm onder de aandacht.

‘Fatsoen moet je doen’ sprak een vermaard Nederlands staatsman ooit. Dat leverde destijds hoongelach op. In de Haagse Caballerofabriek tijdens de ‘Kan Ik Er Wat Aan Doen’ show werd de uitspraak handen en voeten gegeven.

Met KPMG Integrity bracht de NEPROM het onderwerp integriteit eens in een andere vorm onder de aandacht. Niet de implementatie van gedragscodes in organisaties of het doorspreken van uitspraken van de Commissie Gedragscode waren het onderwerp, maar spelenderwijs dagelijkse dilemma’s delen. Dat was geslaagd en bovenal nuttig.

Robbert Luteijn van Blauwhoed trapte af door de Checklist Projectontwikkelingsovereenkomsten van de vereniging van projectontwikkelaars uit de doeken te doen, ofwel een handleiding fatsoenlijk zaken doen voor projectontwikkelaars. Deze publicatie is verspreid onder de lidbedrijven en na de eerste ervaringen werken wij dit document zo uit dat ook gemeenten er hun voordeel mee kunnen doen.

Na de handvatten die de heer Luteijn aandroeg voor eerlijke, heldere overeenkomsten keerde KPMG de spotlight op iedere aanwezige persoonlijk. Sociaal wenselijk antwoorden was verboden. Pieter van der Zwet, showmaster van dienst van KPMG Integrity, liet de deelnemers niet met makkelijke antwoorden wegkomen. Hij liet hen hun reactie op de voorgelegde dilemma’s goed motiveren. Dat werd gewaardeerd, wat mede te danken was aan de ontspannen sfeer tijdens de sessie.

De lessen waren stuk voor stuk direct in de praktijk toepasbaar. Projectontwikkelaars, veelal de opdrachtgevers, hebben er eigenlijk altijd rekening mee te houden dat ze alles moeten kunnen verantwoorden. Om te toetsen of iets het daglicht kan velen zijn er een paar eenvoudige manieren. Kunt u zichzelf nog in de spiegel aankijken zonder rotgevoel? Kan het verhaal op de voorpagina van een krant staan zonder schadelijke gevolgen? Wanneer u door de bril van een ander kijkt, is uw verhaal dan nog steeds plausibel? Hoe kijken uw collega’s, vrienden of familie er tegenaan? En natuurlijk het toetsen aan wet- en regelgeving en gedragscodes.

Het is van steeds groter belang niet alleen uw eigen gevoel van integriteit mee te laten wegen, maar vooral hoe de perceptie bij anderen is. Integriteitsschending schaadt uw reputatie zwaar en deze weer opbouwen is een hels karwei.
Anne-Marie Kastrop (Heijmans Vastgoed) en Wim Mol (Delta Lloyd Vastgoed) bleken uiteindelijk het beste te beantwoorden hoe de eigen integriteit te toetsen en overeind te houden is. In de finale kwamen zij als winnaars uit de bus. Integriteit kent echter geen verliezers, waarmee alle deelnemers met opgeheven hoofd huiswaarts konden. Alleen integriteit zelf kan worden verloren.

Al met al een middag waar iedere deelnemer zelfbewuster en zelfverzekerder uit is gekomen. Op een ontspannen wijze hebben wij met KPMG onze branche weer iets verder omhoog weten te krijgen op de ladder van integriteit.