Skip Navigation LinksNieuws

Nieuws
23 maart 2021
Lagere parkeernorm door deelauto's?
Uit deze eerste verkenning voor de City Deal ‘elektrische deelmobiliteit in stedelijke gebiedsontwikkeling’ komen al nuttige inzichten voor deelmobiliteit bij nieuwe ontwikkelingen naar voren.

Nabij intercitystations zijn minder deelauto's nodig om een lagere parkeernorm te compenseren dan veel gemeenten aannemen in hun parkeerbeleid. Dat is een eerste voorzichtige conclusie uit een onderzoek voor de City Deal 'elektrische deelmobiliteit in stedelijke gebiedsontwikkeling'. 

Een van de vragen die centraal staat in de City Deal 'elektrische deelmobiliteit in stedelijke gebiedsontwikkeling' is in hoeverre de parkeernorm verlaagd kan worden door het inzetten van elektrische deelauto's. Over Morgen heeft 19 projecten met deelmobiliteit geanalyseerd binnen en buiten de City Deal. Hoewel het merendeel van de onderzochte projecten zich nog in de ontwerp- of bouwfase bevinden zijn met de nodige voorzichtigheid al enkele interessante conclusies te trekken. 

Niet heel verrassend is de conclusie dat met name rondom intercitystations een hoge ambitie qua parkeernormreductie mogelijk is. De trein biedt hier een goed alternatief voor het woon-werkverkeer van mensen. Dit geldt zowel voor intercitystations midden in de stad als voor corridor-IC-stations tussen twee grote steden, zoals Ede-Wageningen. Opvallender is dat op basis van de onderzochte projecten de afwezigheid van een parkeerregime op dit type locatie geen invloed lijkt te hebben. 

Ook interessant is de voorlopige conclusie dat – in ieder geval in de buurt van intercitystations – minder deelauto's nodig zijn om een lagere parkeernorm te compenseren dan veel gemeenten aannemen in hun parkeerbeleid. In de onderzochte projecten ligt de deelauto-ratio tussen de 1:8 en 1:13, terwijl veel gemeenten er in hun beleid ervan uitgaan één deelauto maximaal vier à vijf parkeerplaatsen voor privé auto's kan vervangen. Wat hierbij meespeelt is dat een diversiteit aan doelgroepen zorgt voor complementaire mobiliteitsbehoeften. Daardoor zijn er minder deelauto's nodig dan voor een uniforme doelgroep die vaker op hetzelfde moment van de dag gebruik wil maken van deelmobiliteit. 

Vervolgonderzoek is nodig voor meer robuuste conclusies. Toch biedt deze eerste verkenning al nuttige inzichten voor deelmobiliteit bij nieuwe ontwikkelingen. 

https://intern.neprom.nl/Nieuwsafbeeldingen/deelauto%20(1).jpg, https://intern.neprom.nl/Nieuwsafbeeldingen/deelauto%20(1).jpg

Tags