Skip Navigation LinksNieuws

Nieuws
20 juni 2013
Crowdbuilding.nl: platform voor leegstaande kantoren
Onder het motto "Leegstand is nog nooit zo leuk geweest!" hebben Blauwhoed en Space&Matter de handen ineengeslagen voor de ontwikkeling van Crowdbuilding.nl.
Onder het motto "Leegstand is nog nooit zo leuk geweest!" hebben Blauwhoed en Space&Matter de handen ineengeslagen voor de ontwikkeling van Crowdbuilding.nl.

De samenwerkingspartners zien de kantorenleegstand als kans voor co-creatie. Met Crowdbuilding.nl brengen zij gebouweigenaren, architecten en mensen met een woonwens samen, zodat kansrijke ideeën voor wonen in getransformeerde kantoorpanden ook echt gerealiseerd kunnen worden.
 
Blauwhoed en Space&Matter deden beiden eerder ervaring op met de ontwikkeling van online platforms voor co-creatie en zelfbouwinitiatieven (CPO en CPI). Space&Matter lanceerde vorig jaar WeBuildHomes en Blauwhoed is als partner betrokken bij Wikaza.
 
Aanleiding voor de ontwikkeling van Crowdbuilding.nl zijn de huidige marktomstandigheden: meer dan 7 miljoen vierkante meter leegstaande kantoorruimte, tegelijkertijd alleen al in de Randstad een woningbouwopgave van 500.000 woningen tot 2040 (bron: Structuurvisie Randstad 2040). Blauwhoed en Space&Matter geven de markt met Crowdbuilding.nl een platform waarop de vraag naar woningen en het aanbod van leegstaande kantoren samenkomen.
 
Marthijn Pool, partner bij Space&Matter: "Met Crowdbuilding.nl slaan we twee vliegen in één klap. We geven de transformatie van leegstaande kantoren een impuls en we helpen woningzoekenden om hun woonwens op een bijzondere plek te realiseren. Crowdbuilding.nl creëert zo op meerdere manieren waarde."
 
Crowdbuilding.nl werkt als volgt: Gebouweigenaren kunnen een pand of portefeuille aanmelden op het platform. Initiatiefnemers (architecten, conceptontwikkelaars en anderen met een goed idee) kunnen een plan voor het pand ontwikkelen en dat in samenspraak met de gebouw-eigenaar ‘pitchen’ op het platform. Het is vervolgens aan de ‘crowd’ van woningzoekenden of het plan ‘geliked’ wordt of aanpassingen behoeft.
 
Michiel van Soest, Senior Projectontwikkelaar bij Blauwhoed; "Met genoeg ‘likes’ creëren gebouw-eigenaar en initiatiefnemer een eigen klantenkring, waarmee ze het plan kunnen realiseren. Zo wordt het risico van het doen van voorinvesteringen voor het transformatietraject beperkt."
 
Op dit moment testen Blauwhoed en Space&Matter met een aantal pandeigenaren het platform. Tegelijkertijd groeit het aantal woningzoekenden dat zich aanmeldt. Eind 2013 zal Crowdbuilding.nl officieel gelanceerd worden. Geïnteresseerden kunnen zich in de tussentijd richten tot info@crowdbuilding.nl.
https://intern.neprom.nl/Nieuwsafbeeldingen/overig/crowdbuilding.jpg

Tags