Nieuws
30 maart 2016
10 NEPROM-vuistregels voor integriteit - deel 2
In een overzichtelijke set van 10 vuistregels zetten we de basis van het integriteitsbeleid van de NEPROM op een rijtje.

In een overzichtelijke set van 10 vuistregels zetten we de basis van het integriteitsbeleid van de NEPROM op een rijtje. Met een (praktische) onderbouwing. De diverse onderdelen of instrumenten van de NEPROM-aanpak komen daarbij aan bod. Vandaag de tweede regel:  

2. Hanteer de NEPROM-gedragscode

In deel 1 hebben we het gehad over de kernwaarden die de NEPROM-leden uit wensen te dragen: zorgvuldigheid, integriteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid. In de NEPROM-Gedragscode worden die kernwaarden verder uitgewerkt. Hieraan kan het ‘gedrag’ van de leden getoetst worden.

In de diverse hoofdstukken wordt onder andere aandacht besteed aan het gedrag richting alle betrokken stakeholders; in de vastgoedketen (gemeenten, derden, andere leden) en onderling tussen medewerkers op kantoor. Zelf spreken we overigens liever van mentaliteit dan van gedrag. Daarmee komt beter tot zijn recht dat integriteit gaat om jouw manier van denken en doen.

Leden zijn verantwoordelijk voor de naleving van de code. In het kader daarvan dienen intern een aantal maatregelen getroffen te worden. Zo dienen leden bijvoorbeeld te beschikken over een eigen, bedrijfsspecifieke gedragscode en een intern meldpunt van integriteitschendingen.

De integrale tekst van de Gedragscode vind je hier.

Dit is deel 2 in een reeks van 10. De Commissie Gedragscode staat centraal in deel 3. Je kunt alle vuistregels terugvinden op onze site.