Nieuws
16 februari 2017
Digitale handtekening nieuwe trend?
De pilot van BPD met het online verkopen van nieuwbouwhuizen is geslaagd. Vanaf eind dit jaar kunnen alle klanten van BPD digitaal een handtekening zetten als ze een nieuwbouwhuis kopen.

Vanaf eind dit jaar kunnen alle klanten van BPD digitaal een handtekening zetten als ze een nieuwbouwhuis kopen. De pilot van BPD met het online verkopen van nieuwbouwhuizen is geslaagd en de projectontwikkelaar wil stapsgewijs alle consumenten de mogelijkheid geven om online een handtekening te zetten. Andere projectontwikkelaars zien het als een interessante ontwikkeling, bleek tijdens het vakoverleg van de NEPROM, maar ze noemen het voor de eigen organisatie zeker geen speerpunt.

BPD begint volgende maand met het verder uitrollen van deze methode. De eerste online verkoop van een nieuwbouwwoning was in 2016 een feit. BPD gaf een beperkt aantal gegadigden die een huis wilden kopen in Hoef en Haag in Vianen de kans om online een handtekening te zetten. Na deze proef werd de pilot uitgebreid naar nog twee projecten: in Oisterwijk en Hendrik-Ido-Ambacht. Het aantal woningen dat in de pilotfase daadwerkelijk online verkocht is, is vanwege het geringe aantal mensen dat werd toegelaten tot de pilot, nog niet heel groot. Jessie Wagenaar, directeur Verkoop & Gebiedsmarketing bij BPD, vertelt wel dat van de mensen die meededen aan de pilot een kwart ook daadwerkelijk online heeft gekocht. “Dat vonden wij veel: het toont volgens ons dat mensen hier ook behoefte aan hebben.”

Logisch gevolg van digitalisering
BPD noemt het zetten van een digitale handtekening een logisch sluitstuk van het hele online klantproces. De projectontwikkelaar merkte dat consumenten steeds meer begonnen te verwachten als het gaat om online: ze kunnen online hun favoriete woning aanklikken en opslaan in hun klantprofiel, ook kunnen ze online woningen met elkaar vergelijken en updates bijhouden. Stapsgewijs komt daar nu dus ook de mogelijkheid bij om online een handtekening te zetten.

Bouwsector volgt de reissector
Jessie Wagenaar verwacht dat andere projectontwikkelaars de aanpak van BPD zullen volgen als het gaat om het mogelijk maken van het online kopen van een nieuwbouwhuis. “Ik vergelijk het met de reisbranche. Bijna iedereen steekt tegenwoordig zijn hand op als je vraagt of ze wel eens online een reis hebben geboekt. Maar als je vraagt: ‘Bij wie was dat tien jaar geleden het geval?’ dan gaat misschien maar een kwart van de vingers de lucht in. Het is heel snel gegaan en het wordt steeds normaler gevonden dat je producten online koopt. Ik denk dat het ook in de bouwsector heel snel kan gaan.”

Nog geen speerpunt 
Geen  van de andere deelnemende ontwikkelaars in het vakoverleg verkoop- en verhuurmanagement zegt zelf actief te werken aan het volledig online kunnen doorlopen van het aankoopproces. Sommigen hebben een heel andere visie op klantcontact. Kleinere ontwikkelaars wachten af tot dit bij BPD succesvol is uitgerold voordat ze zelf gaan investeren om online aankoop mogelijk te maken. Een speerpunt is het nu zeker nog niet. Maar men volgt de ontwikkeling met interesse. En wie weet, groeit het dan toch snel uit tot een nieuwe trend.

Lees een uitgebreider artikel over het online verkopen van nieuwbouwwoningen op bewustnieuwbouw.nl