Nieuws
25 oktober 2017
"Nutsbedrijven hebben eigen dynamiek en procedures"
Vakblad Cobouw interviewt Jan Fokkema over oplopende vertragingen bij het aansluiten van nieuwe woningen op nutsvoorzieningen.

Vakblad Cobouw interviewt Jan Fokkema over oplopende vertragingen bij het aansluiten van nieuwe woningen op nutsvoorzieningen. "De koper heeft het nakijken," aldus Fokkema. “Wij maken forse vertragingen mee. Voor een groot deel is de consument aan de goden overgeleverd.” 

De NEPROM stelt de vertragingsproblematiek regelmatig aan de orde. Zo werd er in maart van dit jaar nog een bijeenkomst georganiseerd in samenwerking met Mijnaansluiting.nl en Bouwend Nederland met als doel het onderlinge begrip te vergroten en ingezette verbeteringen te delen.  

“Regelmatig staat dit onderwerp bij ons op de agenda. En het probleem wordt inderdaad steeds groter. Bouwen gaat tegenwoordig veel sneller. Dat tempo botst met het tempo waarin nutsvoorzieningen worden aangelegd. Dat kan niet de bedoeling zijn.”

Met ontwikkelaars én nutsbedrijven poogt Fokkema het issue de kop in te drukken. Er is begrip en erkenning. Zicht op resultaat? Nou nee. “Nutsbedrijven hebben hun eigen dynamiek en procedures. En het aansluiten van voorzieningen is niet hun kernactiviteit. Partijen als Stedin worden hier niet op afgerekend. Dat helpt niet mee.”

Monopolie en rechtszaak
Fokkema wijst op de monopolieposities van netbeheerders. Als voorbeeld noemt hij de kostenverhoging van 75 procent voor het aansluiten van elektriciteit die Stedin begin dit jaar doorvoerde. Een rechtszaak daarover loopt nog.

“Maar het geeft aan hoe de verhoudingen liggen. Bovenal moeten we het aansluitingsproces handiger organiseren. Laat woningbouwers en ontwikkelaars deze klussen zelf uitvoeren. Zij zijn zelf veel beter in staat om dit werk in te plannen. Dat scheelt ook een hoop kosten.”

Lees het volledige artikel "Nutsvoorzieningen vertragen nieuwe woningen: ‘probleem wordt almaar groter’" op de Cobouw-website.

Tags