Skip Navigation LinksNieuws

https://intern.neprom.nl/Nieuwsafbeeldingen/projecten/cityplaza.jpg
Nieuws
3 februari 2016
‘Food’ belangrijkste trekker in succesvol winkelcentrum
Succesvolle winkelcentra doen meer met food, horeca, multiculturele formules en pick-up points, aldus Jaap Blokhuis (Multi).

Dit artikel is overgenomen van PropertyNL

Succesvolle winkelcentra hebben een fors groter aandeel ‘food’, een medisch cluster, hebben multiculturele winkelformules en een link met online bestellen via een pick-up point, aldus Jaap Blokhuis, ceo van Multi.

Blokhuis was een van de sprekers bij een congres over vernieuwingen in winkelvastgoed dat Neprom en IVBN organiseerden in samenwerking met PropertyNL. Ook andere sprekers waren het ermee eens dat ‘food’ in brede zin (dagelijkse boodschappen en horeca) zich in hoog tempo tot de belangrijkste trekker in een winkelcentrum ontwikkelt.

Blokhuis wees erop dat Nederland een forse achterstand heeft op het buitenland als het gaat om horeca in winkelcentra, naast de dagelijkse boodschappen. ‘Probeer maar eens in Hoog Catharijne in Utrecht in een behoorlijk restaurant af te spreken.’ In Azië is het onderdeel food in winkelcentra nu al 30–35%. ‘Dat is een onderdeel dat niet wordt aangetast door online retailing.’ Hij voorspelt de komende jaren een compleet nieuw arsenaal aan horecaformules in winkelcentra.

Blokhuis was optimistisch over de kansen voor de fysieke winkel. Online retailers moeten steeds meer geld uitgeven om bovenaan te komen in de Google-zoekresultaten. ‘Er komt een moment dat Google minder interessant is dan de fysieke winkel om je producten te marketen’, zei Blokhuis. Juist daarom openen steeds meer online retailers ook fysieke winkels.

Andere sprekers vonden ook dat het wenselijk is dat via het internet bestelde goederen opgehaald kunnen worden in een winkelcentrum (in plaats van op een bedrijventerrein, red.), maar zagen wel praktische bezwaren. Jaco Meuwissen (3W Real Estate) en Hilke Nijmeijer (CBRE Global Investors) wezen erop dat het niet eenvoudig is voor de vastgoedeigenaar om de retailers in een winkelcentrum op dit punt op één lijn te krijgen.

Download de presentaties

Key note speaker: Jaap Blokhuis (CEO Multi)

Parallelsessie A:  Van tweelaags winkelen naar één
Jaco Meuwissen, 3W real estate
Wim-Jaap Eising, Bouwinvest

Parallelsessie B:  Centrumbeleving zoals de klant het wil
Walther van Leeuwe, Provast
Lena Dalerup, Bureau Binnenstad Den Haag

Parallelsessie C:  Toenemend belang van food in winkelcentra
Bas Buvelot, Wereldhave

Parallelsessie D:  Upgraden en optimaliseren binnen bestaande contouren
Martijn Vlasveld, CBRE Global Investors
Jeroen Smits, Wereldhave

Parallelsessie E:  Herontwikkeling in kwetsbare gebieden
Arjan de Vries, Synchroon
Paul Tankink, directeur, TVC Real Estate

Parallelsessie F:  Het consumentenbrein: de sleutel tot succes van winkelgebieden
Marie-Anne Simons en Jan-Erik van Dijck, MindLogyx Retail

Parallelsessie G:  Doemscenario’s en data
Gertjan Slob, Locatus