Nieuws
27 februari 2019
Koopproces is weer een feestje dankzij de WAREHOUSE
Kopers van nieuwbouwwoningen moeten in korte tijd beslissingen nemen over het tegelwerk, de badkamer, de keuken en nog veel meer. ERA Contour maakte een plek waar alle opties onder één dak tentoongesteld worden.

Bouwers en ontwikkelaars worstelen er soms mee. De ergernis van kopers van een nieuwbouwhuis over meer- en minderwerk. Kopers moeten in een kort tijdsbestek veel beslissingen nemen over het tegelwerk, de badkamer, de keuken en nog veel meer. Voor de klanten is het lastig als ze op verschillende locaties moeten zijn om te bepalen wat hun voorkeur heeft en nog lastiger of die keuzes wel op elkaar aansluiten. Dit was voor ontwikkelende bouwer ERA Contour reden om uit te kijken naar een plek waar alles onder één dak tentoongesteld kon worden. “Ons doel was het om het kopersgeluk te verhogen.”

De WAREHOUSE in Rotterdam bestaat uit twee verdiepingen met een oppervlakte van ongeveer 1000 vierkante meter. Voor de deur een aantal rauwe containers met bomen erin en parkeerplaatsen voor de bezoekers. Het pand met een industriële uitstraling deed eerder dienst als scholingsplek voor de monteurs van Croon Elektrotechniek, ook een TBI-onderneming. “Het is een toffe plek geworden”, zegt Benno van Dam. Hij was vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van de WAREHOUSE. In het voorjaar van 2018 ging de showroom officieel van start.

Brede trend om eigen showroom op te zetten
ERA Contour is niet de enige ontwikkelaar/bouwer die – samen met partners – probeert de keuzestress van toekomstige bewoners te verminderen door een showroom neer te zetten waar klanten kunnen zien en ervaren hoe hun nieuwe huis eruit kan gaan zien. BAM opende onlangs Homestudios in Utrecht. Woonbelevingscentrum LIV in Nijmegen is een vergelijkbaar initiatief van Eigenhuis Groep, KlokGroep, Trebbe Wonen en Van der Sluis Technische bedrijven en ging ruim een jaar geleden van start. Van Wanrooij Bouw & Ontwikkeling pakte het idee van een eigen showroom (met een breed assortiment zoals badkamers, tegels en keukens) al een stuk eerder op. Zo’n 40 jaar geleden opende het Brabantse bedrijf in Tiel een showroom. Deze showroom verhuisde later naar Zaltbommel en weer later naar het verderop gelegen Waardenburg.

Naar vier of vijf locaties
Het idee voor een eigen showroom ontstond bij ERA Contour tijdens de crisis. De ontwikkelende bouwer zag dat haar klanten er moeite mee hadden dat ze soms wel naar vier of vijf locaties in het land moesten reizen om hun keuzes te maken. Of deze keuzes ook een goede combinatie waren of technisch gecombineerd konden worden, ervaarde men pas in de woning. Bovendien was de klanttevredenheid afhankelijk van de service die de partners leverden. Dat moest anders.

‘Pakhuis vol inspiratie’
De klanttevredenheid was met regelmaat onvoldoende of bleef te vaak steken bij een zes of zeventje en dat kon beter. Het bedrijf ging daarom op zoek naar een locatie om – wat ze zelf noemen – ‘een pakhuis vol inspiratie’ neer te zetten. Het werd Rotterdam, omdat daar een bijzonder pand stond in een stoere omgeving die goed bij ERA Contour past. Bovendien heeft de ontwikkelende bouwer daar veel  projecten op stapel staan. Benno van Dam noemt het voorbeeld van Little C op de kop van de Coolhaven en het nieuwbouwproject Nieuw Kralingen, eveneens in de Maasstad. “Dus Rotterdam is een mooie stad voor ons om vanuit te opereren.” De ervaring is dat de afstand voor de kopers niet uitmaakt, wanneer het maar goed geregeld is en alle keuzes onder één dak gemaakt kunnen worden. Beter 1 dag in de auto van Amsterdam naar Rotterdam, dan meerdere keren heel het land door.

Oog voor de afwerking
In de showroom is ter inspiratie een loft uit Little C nagebouwd, inclusief een badkamer zoals de bewoners die straks krijgen. Ook het meubilair. “We willen laten zien wat je als toekomstige bewoner voor mogelijkheden hebt met zo’n ruimte”, zegt Benno van Dam over de loft. Bezoekers krijgen ter plekke tips over de tentoongestelde meubels, zodat zij deze zelf ook kunnen bestellen als ze daar interesse in hebben. Maar het draait bij de WAREHOUSE vooral om de keukens, badkamers, tegels, binnendeuren, kranen en elektra. Alle zaken die een nieuwbouwhuis tot een persoonlijk thuis kunnen maken. In de ‘(wo)mancave’ zien de bezoekers hoe de basisafwerking van hun nieuwbouwhuis eruit ziet: van een wand, tot een gipsvloer, het leidingwerk tot de trapkast.

De warmtepompen, die de nieuwe vorm van verwarmen worden in plaats van een HR-ketel op aardgas, kunnen de kopers vanaf dit voorjaar zien. Tijdens hun bezoek aan de WAREHOUSE ontbreekt het de kopers aan niets: een gratis parkeerplaats voor de deur, een warm croissantje in de ochtend, een heerlijke lunch, een gezonde snack en een kopje koffie.  “Een bezoek aan de WAREHOUSE voelt als een warm bad, zei één van onze klanten laatst. En dát is waarvoor wij het doen. Het vaak stressvolle keuzeproces moet voor onze klanten gewoon een feestje zijn!”, zegt Van Dam.

Kookeiland populair
Op de eerste verdieping toont Benno van Dam diverse badkamers, toiletten en een ruime keuze aan kranen. De kranen kunnen meegenomen worden naar een wastafel om te zien welke er het beste bij past. Iets verderop zijn staan acht keukens in verschillende opstellingen en uitvoeringen. Bij een kookeiland vertelt de WAREHOUSE manager dat deze opstelling erg populair is bij de kopers. Hij voegt toe dat de keukenadviseur helder advies geeft, bijvoorbeeld over de ruimte die je nodig hebt rond het kookeiland. “Een doorgang van tachtig centimeter is aan de krappe kant. Het eilandgevoel is dan weg. Een meter is beter en liever heb je nog tien centimeter extra.”

Tastbaar en visueel maken
Om de nieuwe woning, die de koper op dat moment alleen nog ‘op papier’ heeft, tastbaar en visueel te maken, krijgen de kopers een zogenoemd ‘meubelblad’ mee naar huis. Hierop staan alle keuken-, badkamer- en toiletmeubels op maat. “Het geeft hen de kans om met deze meubels op de plattegrond van hun woning te schuiven, zodat zij kunnen zien of het allemaal past en de ideale opstelling kunnen bepalen.” Bovendien geeft de ontwikkelende bouwer haar kopers na hun eerste afspraak met de wooncoach, een moodboard mee. Hierop kunnen zij per woonruimte afbeeldingen van die meubels, materialen en sfeer prikken, die zij graag in hun woning willen terugzien. Zo bereiden de kopers zich goed voor op hun tweede bezoek aan de WAREHOUSE, waarop zij – begeleid door deskundige adviseurs – onder andere hun keuken, badkamer en tegels gaan uitzoeken.

Ook klanten van andere ontwikkelaars welkom
Het liefst breidt ERA Contour de service van haar WAREHOUSE nog verder uit, zodat de kopers ook ervaring kunnen opdoen met producten voor de verdere aankleding van hun woning, zoals de raamdecoratie, de vloerafwerking en het sauswerk. Maar dat is nu nog toekomstmuziek. Nu wordt de WAREHOUSE voornamelijk bezocht door de klanten van ERA Contour, maar ook de klanten van andere ontwikkelaars zijn er welkom.

Tags